Onze doelstelling

Administrator

Paswoord:

30-09-12 Senior club à la carte te Grimbergen

“Pensioen! Tijd voor het leven en veel meer tijd om puur te genieten in alle veiligheid en comfort.”

Nieuwe succesformule à la carte maakt vergrijzing

betaalbaar

Senior Active bouwt senioren residenties in vakantiesferen op 10 nieuwe locaties

Brussel, 25 oktober 2012 - Senior Active, het  vroegere Senior & flats en uitbater van senioren residenties, start op 10 locaties in Vlaanderen en Brussel met de bouw van gloednieuwe senioren residenties waarbij de mogelijkheid bestaat om zowel te kopen als te huren. Dankzij hun unieke succesformule kunnen senioren bij Senior Active vanaf 887 euro/maand gemiddeld (in Brussel en randgemeenten) een nieuwe, comfortabele en veilige seniorenflat van 32-60 m2 huren, inclusief 31 excursies en 107 animaties per maand. De oude rusthuiskamer van 12m2 met vol pension voor 2000 euro/maand behoort nu definitief tot de verleden tijd. Senior Active drukt de prijs en biedt ouderen uit de middenklasse een betaalbare oplossing aan door hen à la carte activiteiten en uitstappen aan te bieden. Ook de zelfredzaamheid van de inwoners en het sociale contact wordt enorm gestimuleerd.

Mensen leven steeds langer. Het logische gevolg is dat de groep van ouderen in onze samenleving steeds groter wordt. Met pensioen gaan is tegenwoordig niet langer het einde van je actieve leven, maar wel het begin van een bruisend nieuw hoofdstuk als jong gepensioneerde. Moderne senioren zijn mondig, levenslustig en hebben de ambitie om op een gezonde manier gelukkig ouder te worden.

De impact van zich eenzaam voelen vertoont een zeer sterk negatief effect op het welbevinden van ouderen (Bronselaer et al., 2008). Eenzaamheid is een onafhankelijke risicofactor waardoor ouderen in woonzorgcentra depressief kunnen worden. Niet alleen de gezondheidsfactoren verklaren waarom ouderen in woonzorgcentra depressief worden maar ook hun eenzaamheidsgevoel (Jongenelis et al., 2004). Deze onderzoekers pleiten dan ook voor de preventie van eenzaamheid als een belangrijke doelstelling in het ontwikkelen van zorgprogramma’s.1

Senior Active, de uitbater van senioren residenties in Vlaanderen en Brussel gaat de strijd aan tegen eenzaamheid en sociaal isolement bij ouderen.  Senior Active wenst ook de schaarste aan aangepaste bewoning voor de actieve senior, die nog veel te jong en te actief is om naar een bejaardentehuis te verhuizen, aanpakken.  De uitbater biedt een zeer aantrekkelijk concept voor valide of semivalide jonge senioren die comfortabel en veilig wensen te leven zonder afhankelijk te zijn van familie.

Senior Active heeft aandacht voor de persoon zelf, zorgt voor de vrijheid van de bewoners en het bevorderen van de vriendschap tussen de bewoners zelf.

Wonen in vakantiesferen

Senior Active blijft zich steeds opnieuw uitvinden en biedt dagelijks onbezorgd vakantieplezier voor elke senior met veel lichte beweging en activiteiten. Alles mag en niets moet, alle dagen vakantie net zoals bij Club Med.  In de Senior Active formule wordt de klemtoon gelegd op gelukkig en gezond ouder worden door middel van het aanmoedigen van veelvuldige sociale contacten tussen de senioren, het aanbieden van Senior Active Animatie met tot 25 animaties per week, -en het voorzien van privé transport met de eigen Senior Active minibus. De animatrice stimuleert het sociaal contact tussen de bewoners, en is dagelijks op een professionele manier bezig met het zoeken naar nieuwe creatieve activiteiten en interessante excursies. Om dit te realiseren heeft de Senior Active residentie de nodige middelen ter beschikking, zoals de gezellige Senior Active clubhouse met biljart, bar en tv-hoek, en de Senior Active keuken waar de senioren samen kunnen koken. Senior Active kiest ervoor om alleen het beste aan excursies en animaties aan te bieden. De tevredenheid, het geluk en de vriendschap tussen de bewoners is dan ook duidelijk te merken bij een bezoek aan een Senior Active residentie.

10 nieuwe projecten

Vandaag kondigt Senior Active de start aan van een nieuw project in Oudergem: “In maart 2013 zal de bouw afgerond zijn van de nieuwe residentie ‘Senior Active Oudergem’.

In het verleden opende Senior Active reeds senioren residenties in Overijse, Schaarbeek, Evere, Ukkel en Grimbergen. Maar het bedrijf koestert nog ambitieuze plannen: “Er zitten meer dan 10 nieuwe projecten in de pijplijn, o.a. in Wevelgem, Vilvoorde en Tongeren. Reeds 4 ervan kregen een vergunning en zullen gebouwd worden in 2013-2014. We kiezen onze locaties nauwgezet. Onze residenties zijn gesitueerd op toplocaties in Vlaanderen en Brussel, dichtbij winkelcentra, restaurants en zorgverleners.”

Zelfredzaamheid en betaalbaarheid

Het concept is uniek omwille van twee redenen. Allereerst gaat Senior Active uit van de zelfredzaamheid van de senioren: “In de meeste woonzorgcentra redeneert men verkeerd. ‘Als je het niet snel meer kan, of het wat trager aandoet, zegt men direct: wij zullen het wel voor u doen.’ Deze houding leidt tot apathie en verveling. Wij zijn ervan overtuigd dat senioren zo lang mogelijk alles zelf willen en kunnen doen, op het eigen tempo. Zelf koken, elkaar helpen, bewegen. Ouderen willen niet betutteld worden, ze willen hun zelfstandigheid, fierheid en eigenwaarde bewaren.”

Een tweede uniek aspect is de betaalbaarheid: “Door de groeiende vraag naar zorg is het een hele opgave om een betaalbare plaats in een serviceflat te vinden. Enerzijds heb je de sociale serviceflats voor de minder kapitaalkrachtige senioren, anderzijds zijn er de peperdure seniorenresidenties. De grootste groep senioren valt echter tussen wal en schip, en is op zoek naar een degelijke en betaalbare tussenoplossing. De huurprijs in een Senior Active residentie bedraagt gemiddeld slechts 887 euro per maand (plus lasten). Je betaalt niet voor extra personeel zoals een overbodige receptie of keuken. Door de vaste kosten zo laag mogelijk te houden slaagt Senior Active er in een oplossing te bieden voor deze groeiende groep ouderen uit de middenklasse. Hiervoor hebben we de mosterd gehaald bij andere groeiende bedrijven zoals Ikea, Ryanair of Zara. Het zijn trendy ondernemingen die allemaal creatief op zoek gaan naar low-cost-oplossingen. Binnen onze sector hebben we ons laten inspireren door buitenlandse voorbeelden zoals ‘Sun City’ in Amerika of ‘Les Senioriales’ en ‘Les Villages D’or’ in Frankrijk."

Keuzevrijheid

Senioren willen vooral keuzevrijheid. In de residenties van Senior Active doen ze dan ook vooral waar ze zin in hebben. Ze hebben de keuzevrijheid om dagelijks op excursie te gaan en kunnen, naargelang de persoonlijke interesse, wekelijks genieten van 25 verschillende erg leuke activiteiten. Op deze manier onderhouden de bewoners hun sociale contacten, leren ze hun huisgenoten beter kennen en ontstaan er mooie vriendschappen. ”Senior Active biedt senioren alleen de beste excursies en animaties aan. “

De meeste activiteiten vinden plaats in het knusse Senior Active clubhouse, ingericht met tv- en internethoek, salon, bar en bibliotheek. Er wordt ook de mogelijkheid aangeboden om aan fitness te doen in de Senior Active fitnessruimte.

Hun activiteitenlijst is werkelijk indrukwekkend:

gezonde lichte beweging: turnen, zit-fit-hockey, fitness, zit-dans, samen in de natuur wandelen, dansen...

geheugentraining: kruiswoordraadsels, scrabble, bingo, geheugenspelletjes...

boeiende animatie: toneelspel, karaoke, kooklessen, bridge, biljarten, petanque, spreekbeurten.

excursies: samen winkelen, samen op café of naar de tearoom, samen een terrasje doen, samen op restaurant met het minibusje, de markt bezoeken, shoppingcentra bezoeken, daguitstap naar de kust, attractiebezoek, bezoek evenement, bezoek museum, bezoek stad of dorp, bezoek aan het zwembad…

Zorg en begeleiding

Dezelfde filosofie hanteert Senior Active op het vlak van zorg en begeleiding: “Het huidige systeem van zorg is niet langer betaalbaar voor de maatschappij. Niet elke oudere heeft permanent nood aan verzorging. Wij brengen de oudere tot bij de zorg en de zorg tot bij de oudere. Senioren kunnen verzorgd worden in de eigen flat of zich naar een zorgvoorziening verplaatsen voor een beperkte periode, om daarna zelfstandig verder te kunnen. Er is een lijst van beschikbare zorgverleners in de onmiddellijke omgeving.” De conciërge die het aanspreekpunt is van de bewoners staat ook in voor de veiligheid en helpt bij het aanvragen van externe diensten.

Externe noodoproep

De veiligheid van de bewoners kan nog verhoogd worden door het extern noodoproepsysteem met een noodknop waar bewoners zich op kunnen abonneren. Bij een duw op de noodknop legt de alarmcentrale onmiddellijk een handenvrij telefonisch contact met de vereiste onmiddellijke hulp (gemeenschap, buur, concierge, familie, etc..)

1Bron: Oud word je niet alleen. – Koning Boudewijnstichting – maart 2012

Jan Vlaminck

Afdelingshoofd Senior Active

j.vlaminck@senioractive.be

0470/18 10 59

www.senioractive.be

Over Senior Active

Senior Active is een uitbatingsfirma van senioren flats op toplocaties in Brussel en Vlaanderen met een betaalbaar en uniek à la carte concept. In het verleden realiseerde Senior Active reeds senioren flats in Overijse, Grimbergen, Brussel, Ukkel en Evere. Nu zitten er nog 10 nieuwe projecten in de pijplijn. Senior Active is gevestigd op de Jules Bordetlaan 160 in Brussel en heeft reeds heel wat jaren ervaring in de sector.

Infodagen

In de residenties zijn nog een aantal appartementen beschikbaar. Waar de wettelijke minimale oppervlakte van een kamer 12 m² bedraagt zijn de flats in de Senior Active residenties 35 tot 55 m² groot. Er bestaat ook de mogelijkheid om te kiezen voor een eigen zonneterras. Alle faciliteiten zijn ergonomisch aangepast voor ouderen en/of personen met een beperking. Geïnteresseerden zijn welkom op de wekelijkse infomiddagen, waar vrijblijvend een bezoek kan gebracht worden aan de modelappartementen:

Senior Active Residentie Overijse – dinsdag van 14-17u - Tel: 0800 21 225

Senior Active Residentie Grimbergen – donderdag van 14-17u -Tel: 0800 21 225